-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45723 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا ولايت فقيه با جمهوريت نظام تضاد ندارد؟
در اينجا به دو مبنا در تضاد جمهوريت با ولايت فقيه اشاره مي شود: اول) مبناي اصليِ تهافت و تضاد ميان جمهوريت و ولايت فقيه اين است كه گمان كرده اند لازمه جمهوري بودن يك حكومت حق رأي داشتن مردم است و لازمه ولايت داشتن فقيه، مهجوريت مردم و رشد و بلوغ اجتماعي نداشتن آنان است. پاسخ اين است كه ولايت در قرآن و روايات به دو معنا استعمال مي شود: 1- ولايت بر مهجورين كه تصدي امور مردگان و سفيهان و صغيران و ديوانگان است. در اين معنا از ولايت، مولّي عليهم به نوعي عاجز و قاصر از امور خود مي باشند و لذا شخصي به نام ولي تصدي امور آنان را به عهده مي گيرد. 2- ولايت حكومتي كه تصدي امور حكومتي است. مولّي عليهم در اين ولايت بالغ، رشيد و عاقل مي باشند. آيه {A{/Bإِنَّما وَلِيُّكُمُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ {w1-17w}{I5:55I}/}A} {V(سوره مائده، آيه 55) V} كه مخاطب اين سخن مردم عاقل و بالغ و رشيد است. مراد از جمهوري در جمهوري اسلامي ايران، معناي دوم است و مردم در اين جمهوري، حق رأي و دخالت در تعيين سرنوشت و نحوه حكومت دارند. در جمهوري اسلامي ايران هم شكل حكومت و هم قانون اساسي آن با رأي مردم تعيين شده است و هم انتخاب رهبر به طور غيرمستقيم از طريق نمايندگان خبرگان توسط مردم صورت مي گيرد و هم مردم در انتخاب مسئول قوه مجريه و نمايندگان قوه مقننه دخالت دارند. دوم) مبناي نصبِ فقيه از سوي شارع، ولايت را براي او ثابت مي كند، بدون اينكه رأي مردم در آن هيچ گونه دخالتي داشته باشد و رأي مردم در آن صوري است. در حالي كه در جمهوريت دخالت رأي مردم حقيقي است نه صوري. پاسخ اين است كه طبق مبناي نصب، كه در پاسخ سؤال چهارم به تفصيل درباره آن توضيح داده شد، اگر در زماني بيش از يك فقيه جامع الشرايط وجود داشته باشد اعمال ولايت همه آنان باعث هرج و مرج مي شود و لذا انتخاب رهبر از سوي مردم تأثير واقعي دارد يعني مكانيزم موجود در قانون اساسي براي تعيين رهبر (مجلس خبرگان) يكي از راههاي تشخيص ولي منصوب است. بله در قانون اساسي شرايط خاصي براي ولي فقيه (فقاهت، عدالت و درايت) ذكر شده است و تعيين شرايط حاكم توسط قانون منافاتي با معناي جمهوريت حكومت ندارد؛ زيرا در همه حكومت هاي جمهوري، رئيس جمهوري بايد داراي شرايطي باشد كه قانون آن را تعيين كرده است. براي مطالعه بيشتر رجوع كنيد به: 1- ولايت فقيه، جوادي آملي، ص 500 - 504. 2- ولايت و ديانت، مهدي هادوي تهراني.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.